Vi mistet tilkoblingen, vennligst vent mens vi forsøker å koble til på ny.
Rogalyd logo

Penitent vil være et kjent navn for mange som hengir seg til mørk musikk. Bandet har vært suksessfulle med å dykke ned i de ofte ignorerte mørkere aspektene av musikk og komposisjon siden tidlig på 1990-tallet.

Det hele startet i 1994, da Karsten Hamre var besatt av tanken ved å kombinere hans poesi med musikken, for å skape mer kraftfull atmosfære enn man kunne få ved bare å lese hans dikt.

Disse diktene dreide seg og skyggesidene av livet, reflekterte hans tanker og visjoner som kom fra dypt inne i sjel og sinn. De jobbet med temaer og emner som liv og død, smerte og tortur, sorg og depresjon. Den magiske og mystiske atmosfæren av norsk natur hadde også en enorm innflytelse på ham, og var inspirasjonskilden til de fleste av hans verker.

Hyllet som "gal poesi", hadde disse diktene en dyp mening. Det musikalske ble en slags kunst, som vokste på folk og ble til noe spesielt for hver enkelt. Karsten Hamre lyktes i sitt mål ved å skape en slik unik musikalsk handling, anerkjent som Penitent. Ikke lenge etter etableringen, sluttet Asbjørn Log seg til bandet.

Sammen lagde de materialet for bandets første og eneste demo, som ble spilt inn på Eternal Damnation studio og utgitt i mars 1995 Denne demoen fikk svært god respons, og som følge fikk bandet tilbud fra flere selskap, der svenske Cold Meat Industry ble valgt. Bandets debutalbum "Melancholia" ble utgitt i 1996 Det bestod av trist og dyster, men majestetisk synth musikk, som sammen med muntlig poesi vekkett de mørke og depressive følelsene. Sommeren 1996 forlot Penitent Cold Meat Industry.

I august 1996 signerte de for to album på Draenor Productions, en avdeling av Napalm Records i Østerrike. I løpet av november brukte Hamresin tid på Sans & Samling studio og spilte inn det andre Penitent albumet "The Beauty Of Pain", som representerte et drastisk skritt fremover for bandet. Synthen ble i stor grad erstattet av piano, og låtskrivingen hadde nådd et magisk utviklingsnivå.

Mesteparten av musikken ble skrevet av Asbjørn Log:Avslutningssporet ble komponert av Karsten Hamre, som igjen stod for alle diktene.Tittelen «The Beauty Of Pain" var en metafor, en måte å understreke en dypere mening, som her var brukt for å illustrere at smerte kan være vakker. Det ble utgitt i februar 1997 og det er absolutt ingen tvil om at dette Neo-klassiske mesterverket har blitt en ekte klassiker av vår tid. Omtrent på denne tiden forlot Asbjørn Log bandet, dermed ble Karsten Hamre det eneste medlem av Penitent igjen.

I tiden deretter ble debutalbumet "Melancholia" ble gjenutgitt av tyske Prophecy Productions, både på CD og LP. De kom med annderledes kunstverk og CD-utgaven hadde tre bonusspor, som ble tatt fra bandets debut- demo.

Nye komposisjoner ble gjort, og i slutten av april 1997 begynte Hamre å spille inn den tredje album. Det ble fikk tittelen "As Livet Fades Away" og kom ut januar 1998. På dette albumet, som bestod av seks instrumentale låter, hadde Penitents musikk utviklet seg i en for det meste klassisk retning, sterkt påvirket av den avdøde barokken, når kammermusikk var på høyden av popularitet.

I oktober 1998 besluttet Karsten Hamre til å undertegne kontrakt med Dark Vinyl Records, for en ny utgivelser for både Penitent og Arcane Art album på deres Memento Mori selskap. Januar 1999 gikk Hamre i Mansion Studio for å spille inn det fjerde Penitent albumet “Roses by Chaos Spawned”.Innspillingen ble avsluttet da albumet var ferdig mastret 22. januar. Denne gangen ble ikke vokaldelen gjort av Hamre, men av Mark Andrew Goldfine, hvis uttrykksfulle opptreden passet musikken svært godt. Foruten ham, gjestet Ellen White på "A Bleeding Heart Of Desire". Musikken på dette albumet var vakker, storartet og sørgmodig. Generelt ble orkestrale sampler tatt i bruk, men også piano og orgel tok edende roller i flere komposisjoner, akkurat som det var på "The Beauty Of Pain" album, men på sporet "In Mortal Fear" kan man høre trommer som ligner de som ble brukt på debuten "Melancholia".

Fra slutten av 1999 og fram til mai 2000 var Karstens hovedfokus på å gjøre det 5. Penitent albumet til noe helt spesielt, og jobbet på arrangemenger , samt valgte ut flere av instrumenteringer fra Beethovens verker. "Maestro Beethoven" ble spilt inn i juni, og utgitt i november 2000.

I andre halvdel av 2000 ble en avtale med Attack Productions (Bul) undertegnet for utgivelsen av et spesielt Penitent album, et album som kunne bli sett på som en oppsummeringen av den første Penitent -syklusen. Det av instrumentalversjoner, re-innspillinger, remixer / remakes og remasters. Tittelen ble passende nok "Reflections of Past Memories".

Mot slutten av 2000 var Penitent igjen en duo , da Bernt Sunde ble med. Han viste seg å være den perfekte følgesvenn for Karsten , siden han var artist med visjoner som passet godt innenfor bandet.Et nytt album, "Songs of Despair", ble innspilt og hadde åtte spor med en samlet spilletid på 45 minutter. Musikken kunne beskrives som en blanding mellom darkwave, gotisk metal, death / doom metal, teatralsk galskap med elementer fra industriell musikk og selv black metal. I 2001 bestemte Karsten seg for å avslutte samarbeidet.

I februar 2004 slapp Penitent sitt fenomenale syvende studioalbum. Med stadig utvikling og utforskning av nye territorier ble “Deserted Dreams” en retur til bandets røtter med elementer rettet mot datidens industriell musikk arena.

I oktober 2004 ble oppfølgeren, “A Shapeless Beauty”, utgitt.

Bildegalleri

Kilder

An error has occurred. This application may no longer respond until reloaded. Reload 🗙