Primærfaner

Digital seter

Digital seter

Digital seter byr på gamle historier mellom folkemusikk, samtidsmusikk, rytmisk musikk og improvisasjon. Men den blir også et referansepunkt i tiden.

Karoline Olsdatter ble født på Halsøy, Vefsn i 1873. Hun ble tjenestejente på Ømmervatn og forlovet seg med Andreas Vatshaug. Andreas omkom på Lofoten i 1892, Karoline var da gravid og fikk sønnen Kristian. I 1896 giftet Karoline seg med Peder Haagensen Vesterbekkmo. De fikk seks barn, men før det siste ble født, døde ektemannen Peder. I 1912 giftet Karoline seg på nytt med Einar Karlsen og de fikk datteren Dagmar i 1913. Karoline ble igjen enke og fikk problemer med å drive gården. Hun flyttet til småbruket Moli, men var avhengig av støtte fra fattigkassen. Karolines datter Jenny, giftet seg med Ingvald Hyttebakk, som eide gården Smalburem i Øvre Drevja. Etter noen år på Moli flyttet Karoline og barna til Smalburem. Men før dette solgte Karoline buskapen og betalte tilbake bidraget fra fattigkassen.

Vi møter Karoline gjentatte ganger i forestillingen Digital Seterdrift, hun var intet mindre enn Annikken Solli-Morks tippoldemor! Vi treffer henne som seterjente, glad i dyr, en dyktig kveder og flink til å lage mat. Rundt seteren lusker stadig rovdyr og truer idyllen, og ikke langt unna finnes en annen seter med en gjetergutt som inngår i handlingen. Seteren ligger ved ferdselsåren over fjellet og Karoline får stadig besøk av langveisfarende som ikke bare har behov for kost og losji. Men Karoline drifter seteren med fast hånd, buskapen skal stelles og innimellom kommer folkene fra gården for å bytte rømme og smør med brød og flatbrød. Vi byr på sanne historier og sagn fra hennes tid i Drevja, satt sammen med musikk, teater og elektronikk.

Anniken Solli-Mork (budeie) har sine røtter fra en sterk folkemusikktradisjonen i Drevja, Vefsn og har sin masterutdanning i sang, fiolin og drama fra NTNU. Hun har hatt flere solistoppdrag på Operaen i Kristiansund og kombinerer idag gardsdrift med konsertvirksomhet, kulturadministrasjon og undervisning. Hun kan kvede og spiller også harpe.

Gaute Vikdal (gjetergutt) er til daglig trombonist i Stavanger symfoniorkester. Han har hatt utstrakt samarbeid med komponister og har urframført tallrike verk både som solist og kammermusiker. I over tyve år har han utviklet neverluren til et moderne instrument i nært samarbeid med instrumentmaker Magnar Storbekken. Bukkehornet er utviklet til kromatiske instrument. De siste årene det forsket på å gjenskape autentiske kopier av 3000 år gamle bronselurer, presentert gjennom ensemblet Klang av Oldtid. 

Henning Johnsen (handelsreisende) er også utdannet trombonist ved Norges musikkhøgskole. Han har gjennom sin virksomhet som teatermusiker og musiker for Rikskonsertene, utviklet sin sangstemme og sitt skuespillertalent. Han har frekventert jazzfestivaler over hele verden, og med seg har han en kofferten full av elektroniske hjelpemidler som han har fulgt utviklingen på fra første første dag.

En seter er et referansepunkt i tiden. Musikken som kommer ut vil krysse mellom folkemusikk, samtidsmusikk, rytmisk musikk og improvisasjon. Kreative komposisjoner vil intuitivt utvikles etter hvilken historie som skal fargelegges. Seteren vil også sette dagsorden på vår tid, historier og musikk vil gjenspeiler nåtid og fortid. Kanskje kommer en migrant i form av en sauegjeter fra Afganistan, kanskje kommer Arbeidstilsynet, kanskje kommer en sigøyner eller kanskje kommer Dronning Sonja forbi på fjellvandring? 

Digital seter vil gi en nostalgisk kulturopplevelse med impulsive sjokk fra samtiden. Forestillingene skal lyssettes og kan gjerne finne sted i gamle hus, på en seter, på et loft, i et naust eller i et fjøs. Til seters for å sample! 

Kilder: 
Digital seter
Beliggenhet: 
Forfatter: 
Joar Kvanvik

Siste oppdateringer

Innleggsdato: 17.08.2017 - 22:20
Oppdatert dato: 17.08.2017 - 22:20
Sist endret av: Joar Kvanvik
Toggle menu